Het effect van stress op je huid

//Het effect van stress op je huid

Het effect van stress op je huid

We weten al langer dat stress een enorme invloed kan hebben om ons lichaam, en zeker op onze huid. Als we té veel kampen met stress, kunnen we ons letterlijk niet goed in ons vel voelen. We voelen ons moe, krijgen klachten, voelen ons oncomfortabel en onze huid gaat er anders uitzien. Stress wordt beschouwd als een grote factor bij veel huidaandoeningen, maar ook omgekeerd! Mensen met een slechte huid gaan vaak piekeren, en krijgen hierdoor stress… Onze huid en ons uiterlijk is een heel belangrijk aspect de dag van vandaag. De meeste mensen gaan zich dus slecht voelen als hun uiterlijk er niet uitziet zoals zij het wensen.

De grote boosdoener: Cortisol

Als je stress hebt, maak je cortisol aan, en dat zorgt ervoor dat we met stress kunnen omgaan. Maar als je voor een langere tijd een verhoogd cortisolspiegel hebt, draait het negatief uit. Dikker worden, kapotter bloedvaten, vermoeidheid, somber zijn… Maar we zien deze negatieve gevolgen ook aan onze huid:

  • Minder vocht: langdurige productie van cortisol verstoord de vochtbalans van je lichaam. De bescherming van de huid wordt beschadigd, waardoor je huid minder goed vocht kan vasthouden en de huid uitdroogd. Het gevolg? Droogtelijnen.
  • Fijne lijntjes: chronisch verhoogde cortisolspiegels zorgen niet alleen voor vochtverlies, waardoor je huid er meer gerimpeld uit gaat zien, ze beschadigen ook het collageen. Zo ontstaan diepere rimpels, die blijvend zijn.
  • Vermoeide ogen: stress zorgt vaak voor slapeloze en onrustige nachten, wat weer zorgt voor vermoeide en gezwollen oogleden.
  • Roodheid: stress kan de huidaandoening roodheid triggeren. Omdat stress je immuunsysteem verzwakt, kan je lichaam de roodheid niet afweren.
  • Acne: Door stress wordt de barrièrefunctie van onze huid verstoord, waardoor onze huid vatbaarder is voor bacteriën en we eerder bacteriële infecties oplopen. Hierdoor wordt acne verergert.
  • Dof: Als gevolg van een verminderde doorbloeding, krijgt de huid minder zuurstof en noodzakelijke voedingsstoffen. Ook worden afvalstoffen minder goed afgevoerd. Hierdoor kun je een grauwe, doffe huid krijgen.
  • Jeuk: Emotionele stress kan jeuk of zelfs een jeukende uitslag veroorzaken, die op de meeste lichaamsdelen kan voorkomen, vooral op de achterkant van de nek en de onderarmen.

Hoe de effecten van stress op je huid beperken?

Voeding: door de juiste voeding te eten, kan je al heel wat schade beperken aan je huid. Eet regelmatig en gezond. Houd je aan een degelijk eetpatroon, zo verhoog je je weerstand tegen stress en voed je je huid grondig. Eet genoeg gekookte groene groenten, fruit, proteïnerijke granen en linzen, zuivel en olijfolie. Fruit en groenten zijn rijk aan antioxidanten en kunnen helpen te vechten tegen vrije radicalen. Kruiden als kurkuma zijn gezond omdat dit een ontstekingsremmende en antiallergene werking heeft, dit houden de huid gezond en zuiver.

Slaap: door genoeg te slapen krijgt je lichaam tijd om zich op te laden, waardoor je meer kracht krijgt. De huid zal minder dof en droog zijn als je genoeg slaapt. Probeer je stress te verminderen door bijvoorbeeld een relaxerend bad te nemen voor het slapen gaan.

Sport: sport is een goede manier om stress te lijf te gaan en zorgt voor een betere doorbloeding van de huid. Doe regelmatig ademhalingsoefeningen, yoga en ga regelmatig wandelen. Deze dingen ontspannen je lichaam én geest.

Massage: door je huid te masseren met olie hydrateer je deze, wat voor soepelheid en levendigheid zorgt. Het werkt ook ontspannend, wat op zijn beurt weer stress beperkt.

Ontstressen: zoek wat voor jou helpt tegen stress. Wandelen, muziek luisteren, tijd met je vrienden doorbrengen. Zorg ervoor dat je dit vaak genoeg doet, zodat je wat stoom kan afblazen en stress de bovenhand niet neemt!

By | 2017-07-02T09:04:03+02:00 July 4th, 2017|Beauty|0 Comments

Leave A Comment