Orde aan je bureau en in je hoofd met de Clean Desk Policy

//Orde aan je bureau en in je hoofd met de Clean Desk Policy

Orde aan je bureau en in je hoofd met de Clean Desk Policy

Hoorde je al ooit van de ‘Clean Desk Policy’? Deze bevat enkele regels om elke dag je bureau of werkplek perfect in orde en netjes te houden. Je kan toch niet werken aan een bureau die vol rommel, papier, koffiekopjes en post-its ligt? Wij helpen je vandaag alles op te kuisen!

Hier zijn enkele voorbeelden van hoe een bureau er wel en niet hoort uit te zien:

Don’t:

Hang geen duizenden papieren en foto’s aan je muur. Deze leiden je constant af en brengen je gedachten naar andere plekken!

Do:

Enkele boeken, een foto of een quote op je bureau is helemaal oké! Zorg ervoor dat alles recht staat en gesorteerd is. Just keep it simple.

Don’t:

Post-its zijn gemaakt om reminders op te schrijven. Als je er 21 aan je computerscherm hebt hangen, gebruik je ze niet juist denk ik! Probeer overbodige rommel en papier te beperken door meteen alles weg te gooien of weg te zetten dat je niet nodig hebt.

Do:

Het is normaal dat je wat papier laat slingeren of een kop koffie naast je hebt staan, maar als je even een pauze neemt of ‘s avonds stop met werken, ruim dit dan altijd op! Zo kan je de volgende dag met een clean desk en clean hoofd beginnen met werken!

Don’t:

Een bureau moet niet enkel opgeruimd en ordelijk zijn, maar ook proper! Een bureau waaraan gegeten en gedronken wordt moet dagelijks schoongemaakt worden. De bacteriën die overal tussen kruipen op een bureau zijn ontelbaar, denk maar aan je toetsenbord of muis.

Do:

Zorg ervoor dat je geregeld je volledige bureau proper maakt. Ga dagelijks met antibacteriële doekjes snel over alles (zeker de muis, het toetsenbord en het bureaublad). Zorg dat er geen vingerafdrukken te zien zijn op het scherm en stof alles even af met een doek.

Don’t:

Ben jij iemand die alles op zijn of haar bureaublad laat staan? “Dat documentje zet ik wel even hier!” Vanaf nu is het gedaan. Hoe kan je nu tussen al die documenten nog iets terug vinden? Dit ziet er toch niet professioneel uit? Je baas zal hier ook niet zo blij om zijn…

Do:

Maak er de gewoonte van om documenten meteen te sorteren, of te verwijderen als je ze niet meer nodig hebt. Je zal eindelijk de mooie foto op je achtergrond weer kunnen zien, en je zal nooit nog 10 minuten moeten zoeken naar die bepaalde folder!

Don’t:

Messy papieren? That’s a no go! Je kan helemaal niets terug vinden, je zal zaken vergeten en hopen papieren verzamelen die je nooit meer nodig hebt.

Do:

Zoek een systeem om je papieren te klasseren. Je zal veel sneller zaken terug vinden! Ga geregeld door al je papieren om te zien of je ze nog nodig hebt.

Keep it clean & spread the word!

By | 2017-07-11T15:31:37+02:00 July 12th, 2017|Career|0 Comments

Leave A Comment