Stel jezelf deze 7 vragen als ondernemer

//Stel jezelf deze 7 vragen als ondernemer

Stel jezelf deze 7 vragen als ondernemer

Als ondernemer, voel je je altijd wel ergens op een bepaald moment vast zitten. Je vraagt je dan af hoe je je bedrijf een niveau hoger kan tillen om te kunnen groeien.

Soms krijg je er zelfs een punthoofd van. Hoe kan ik mijn sales aanscherpen en hoger tillen, welke marketing kanalen moet ik inschakelen en hoe bereik ik meer potentiële klanten?
Allemaal goed en wel, maar op die manier ga je niet de kernproblemen analyseren van je bedrijf en blijf je zoeken naar oplossingen om meer klanten te bereiken zonder het echte probleem eerst aan te pakken.
Als je echt vooruitgang wil boeken moet je naar de kern gaan en je een aantal kernvragen stellen om de juiste en positieve weg in te kunnen slaan als ondernemer.
De juiste antwoorden hebben is slim maar de juiste vragen stellen is veel slimmer.
Door middel van het stellen van de juiste vragen kom je tot heel andere mogelijkheden dan je eerder mogelijk hield.

Hier volgen een aantal vragen die je jezelf kan stellen op regelmatige basis om ervoor te zorgen succesvol te kunnen ondernemen.

1. Wat doe ik om mijn team goed te leiden en te inspireren?

Je teamleden zullen niet goed presteren indien jij ze niet inspireert als leider. Je zou als manager of leidinggevende er goed over moeten nadenken liefst maandelijks hoe je een omgeving zou kunnen creëren voor je werknemers dat het spannend maakt en interessant voor hen. Ze moeten als het ware zin hebben om erin te vliegen dankzij inventieve en spannende strategien die jij hebt bedacht.
Zo zou je iedere maand kunnen vragen aan je werknemers om een lijst te maken met hetgeen hen motiveert en triggert. In persoonlijke gesprekken zou je dit nog kunnen uitdiepen. Ga je als verantwoordelijke ook verdiepen in hun talenten en passies en probeer hierop in te spelen om hun ware potentieel maximaal te kunnen benutten. Spreek hun taal, inspireer ze en lift ze naar een hoger doel.

2. Wat zie ik niet? (een zeer krachtige trouwens)

Omdat we snel vooruit willen gaan, en alles ook in snelle beweging is in het bedrijfsleven gaan we ons snel aanpassen aan hetgeen er zich rondom afspeelt. De tijd nemen om je de vraag te stellen wat er zich afspeelt en wat je niet ziet?, kan je veel nieuwe info geven omdat je als het ware even stopt met je bezigheden en eens van buiten uit gaat kijken naar de onderneming.

Stel je deze vraag over je werknemers, je klanten, je financiën, de wereld en de industrie in een ruimer concept. Vind je focus terug op gebieden die jij vanzelfsprekend vond, want daar zit kostbare informatie en verandering in.

3. Stel jezelf de vraag : hoe zou ik …? in plaats van wat kan ik…?

Als je jezelf afvraagt hoe je iets zou kunnen doen of oplossen in plaats van te stellen hoe kan ik dit oplossen ga je een andere richting uit. Door te vragen hoe het zou kunnen ga je de opties open trekken. Als je zou vragen wat kan ik doen, ga je automatisch de opties voorleggen die je ziet op dit eigenste moment en ga je de mogelijkheden insluiten.

4. Hoe definiëren mijn klanten, en mijn doelpubliek succes? En waar hebben zij nood aan?

Iedereen heeft een andere definitie van succes. Je kan je best verplaatsen in de schoenen van je klanten en zien hoe je ze het best kan helpen en waarde kan geven. Dit kan je toetsen zowel als je rechtstreeks verkoopt aan de consument maar zeker ook als je leverancier bent aan ondernemingen ook. Ga echt op zoek en analyseer hun noden en behoeftes. Pas je dus aan telkens aan je doelpubliek en creëer verschillende pakketten en strategieën daarrond. Wees creatief en fixeer je niet op één enkele sales strategie.

5. Wat moet er gemeten, geanalyseerd en veranderd worden om mijn product of dienst succesvol en waardevol te maken en laten blijven?

Hoe zit het met de bedrijfscultuur? Helaas meten en analyseren de meeste bedrijven enkel hun sales, inkomsten en winsten. Je KPI’s zijn zeker belangrijk maar deze kijken enkel naar de feiten van resultaten die al achter de rug zijn. Op die manier ga je focussen op wat je niet behaald hebt in plaats van op een strategie om een doel te behalen die je zou willen behalen op een hoger niveau. Je zou je beter focussen op een nieuw doel en een nieuw resultaat. Het is de toekomst dat telt als je onderneemt niet het verleden.

6. Wat zouden we hebben moeten doen om elke klant bij ons te kunnen houden? En hoe zou ons leven eruit zien als we elke klant bij ons hadden die we ooit gehad hebben en dit steeds bleef groeien?

De droom van iedere ondernemer is natuurlijk om zoveel mogelijk trouwe klanten te hebben en tegelijkertijd ook steeds te groeien in het klanten potentieel en de opbouw van de klanten portfolio. Helaas is dit een zeer moeilijk gegeven en krijgen veel ondernemers te maken met het verlies van een deel van hun klanten waardoor ze een versnelling hoger schakelen om weer nieuwe klanten aan te maken. Niet altijd even efficient omdat je niet focust op het probleem en dit steeds verlegt en uitstelt. Op die manier kan het zijn dat je bedrijf stabiel blijft, maar de groei wordt steeds moeilijker.

Probeer eens te denken aan wat je bereikt zou kunnen hebben moesten al jouw klanten nog bij jou kopen en je klantenbestand zou groeien in plaats van vervangen zou worden? Dit is een hele moeilijke maar een goede maatstaf. Wat zou jij anders hebben kunnen doen in het verleden zodat je klanten steeds bleven terug komen? Het kan moeilijk zijn om dit toe te geven maar de tijd nemen om hier eens goed over na te denken is zeer waardevol.
Je kan op deze manier processen, leveringen, personeel, diensten en producten een enorme vooruitgang bieden. Naar het verleden kijken en naar die resultaten kijken en teleurgesteld zijn vanuit het resultaat alleen is dus niet genoeg, kijk naar de klanten die je verloor en de processen die je daarin kan verbeteren!

7. Wees dankbaar.

Succesvolle mensen delen het liefst van al hun kennis met anderen en dat is een mooie zaak! Mensen belonen hen daarvoor en stellen hun in staat steeds nieuwe doelen te kunnen stellen en te kunnen groeien in het leven. Een oprechte blijk van dankbaarheid is het minste wat je dan kan doen als ondernemer. Maak er dagelijks een gewoonte van om dankbaar te zijn voor de kansen die je gekregen hebt. Jezelf herinneren aan je successen houdt je gefocust en productief.

By | 2017-04-28T07:15:18+02:00 May 1st, 2017|Career|0 Comments

Leave A Comment