Tips om beter te slapen

//Tips om beter te slapen

Tips om beter te slapen

Je slaapkamer, de plaats om tot complete rust te komen. Niet enkel op tijd naar bed gaan is een succesfactor maar wat dan nog meer?

Hier volgen een aantal tips:

1. Zorg dat het ‘s nachts écht donker is

Zodra het donker worden worden we door de melatonine slaperig. Dan is het ook vanzelfsprekend dat je het heel donker gaat maken in de slaapkamer. Indien het je niet altijd en overal lukt om het licht buiten te houden, schaf je dan zo een mooi oogmaskertje aan.

2. Zorg dat je kamer schoon en fris is

Een frisse kamer bevordert je nachtrust, en dat heeft niet alleen te maken met het binnenlaten van frisse lucht. Maak je kamer ook regelmatig schoon om huisstofmijt buiten te houden zodat je goed kan ademhalen ook tijdens je slaap. Zorg er ook voor dat je je kamer regelmatig opruimt, want rust in je kamer geeft ook rust in je hoofd.

3. Vermijd stress in de slaapkamer

Stop met piekeren zodra je je bed instapt, of liever nog, daarvoor al. Schrijf alles wat je dwarszit op in een dagboek, praat erover of zorg voor rust in je hoofd door te mediteren. Daarnaast zou je door te mediteren voor het slapen gaan, in het dagelijks leven een stuk productiever zijn. En daar hoef je maar tien tot vijftien minuten per dag voor uit te rekenen.

4. Kies voor een goed bed en matras

De juiste ondersteuning is super belangrijk voor je ruggengraat. Je moet ook genoeg ruimte hebben om te kunnen draaien en uitrekken in je bed, zorg dus dat je bed groot genoeg is. Ook de ondergrond of het veer systeem is super belangrijk om de schokken juist te kunnen isoleren.

5. Zorg dat je genoeg uren slaapt

Lijkt vanzelfsprekend maar is het niet. Wie te weinig slaapt kan zelfs chronisch slaaptekort krijgen waardoor je heel slecht informatie gaat verwerken. Je kan last krijgen van stemmingswisselingen, woede en emotie problemen alsook je herinneringen worden vertroebeld.

6. Eet op tijd en voldoende

Wie honger heeft voor het slapen, kan beter een glas warme melk drinken of iets lichts eten dan voor een grote (warme) maaltijd te gaan. Voedsel verteert nauwelijks meer wanneer je slaapt en kan je slaap zelfs verstoren. Slapen met een lege maag daarentegen is ook niet goed, omdat je lichaam brandstof nodig heeft om zich te herstellen.

4. Vermijd prikkels voor en tijdens het slapen

Probeer voor het slapen gaan geen televisie te kijken, te lezen of met je laptop of telefoon bezig te zijn. Je hersenen worden door deze dingen gestimuleerd en gaan nog lang daarna informatie verwerken. Ook het licht van je telefoon en televisie verstoren de aanmaak van het slaaphormoon.

5. Krijg voldoende daglicht

Wanneer je te weinig daglicht krijgt, raakt je biologische klok ontregeld en geeft je lichaam steeds later op de avond aan dat je moet slapen. Met als gevolg, dat je minder slaapt en onuitgerust wakker wordt. Ook zorgt daglicht ervoor dat er meer van melatonine aangemaakt wordt om sowieso moe te kunnen worden. Ga overdag dus wat vaker naar buiten.

6. Dring kamillethee

Kamillethee werkt rustgevend en is ideaal tijdens stressvolle periodes. Het helpt je ook sneller in slaap vallen. Ook bij vermoeidheid en paniekaanvallen kan deze thee je helpen.

By | 2017-07-08T17:55:59+02:00 July 8th, 2017|Health|0 Comments

Leave A Comment