Waarom moet ik water drinken? Ik ben toch geen vis?

//Waarom moet ik water drinken? Ik ben toch geen vis?

Waarom moet ik water drinken? Ik ben toch geen vis?

Water:

  • We kunnen slechts enkele dagen zonder.
  • Ons lichaam bestaat uit ongeveer 60% water.
  • Ons lichaam uit ongeveer 90%.
  • Iedereen dat water drinkt, sterft (uiteindelijk)
  • Bevat 0 calorieën, ongeacht de hoeveelheid die je drinkt.

Gedaan met de weetjes, nu de feiten…

Waar is water allemaal goed voor?

Het regelt eerst en vooral onze lichaamstemperatuur, om goed te functioneren hebben je cellen en organen (vooral je nieren) genoeg water nodig.
Wanneer je genoeg gehydrateerd bent ziet je huid er ook soepeler en gezonder uit.
Je krijgt minder hoofdpijn vanwege het feit dat je minder uitgedroogd bent.
Je gewrichten zullen minder pijn doen, dit omdat je gewrichten en kraakbeen beter gehydrateerd en soepel blijven.
Uit verschillende onderzoeken is ook gebleken dat het het risico op darmkanker tot wel 45%, blaaskanker tot 50% en mogelijks zelfs borstkanker kan verminderen.

Hoeveel water moet ik per dag binnen krijgen?

De algemene regel is 1,5 liter per dag voor vrouwen, 2 liter per dag voor mannen.
Dit is echter een algemeen regeltje die ons van jongs af aan werd aangeleerd zonder rekening te houden met enige andere omstandigheden.

In realiteit hangt het van verschillende factoren af:

  • je geslacht
  • hoeveel je sport
  • weersomstandigheden en klimaat
  • ben je ziek of gezond
  • zwangerschap

Om zoals in het begin van het artikel één simpele regel toe te passen is dus niet altijd zo goed als het lijkt. De maatstaf die je best kan nemen om te evalueren of je genoeg water drinkt is om bij het plassen even op de kleur te letten. Is je urine volledig transparant of lichtgeel dan drink je over het algemeen zeker genoeg water. Heb je dorst? Dat is een signaal van je hersenen dat je al lichtjes uitgedroogd bent.

Je kan dus zeker rekening houden met de 1,5 à 2 liter-regel, maar de kleur van je urine zou alles definitief moeten uitsluiten, er is namelijk geen universeel afgesproken aanbevolen hoeveelheid.
Bovendien zorgen sommige dingen die je eet en drinkt voor een licht diuretisch (uitdrogend) effect zoals alcohol, asperges, koffie en thee.

Waarom spreek ik over water “binnen krijgen” en niet drinken?

Gemiddeld zorgt hetgeen we eten en drinken (buiten water natuurlijk) voor ongeveer 20% van onze dagelijkse waterinname. Soepjes, koffie, thee, bier (want op sommige momenten is water enkel en alleen voor de vissen) maar ook veel groenten en fruit zoals watermeloen, komkommer, appelsienen, sla en tomaten zorgen voor een hogere waterinname.

By | 2017-06-01T09:16:30+02:00 May 31st, 2017|Health|0 Comments

Leave A Comment