Waarom multitasking niet werkt

//Waarom multitasking niet werkt

Waarom multitasking niet werkt

We hebben allemaal drukke levens, de dag van vandaag. We hebben handen, voeten en oren te weinig om alles gedaan te krijgen voor het einde van de dag. De oplossing, denken velen: multitasking. WRONG!

Multitasking is een leuk concept, want het doet je sneller werken. Er is maar één probleem: het werkt niet! Wanneer je probeert te multitasken, werkt je mind tot 40% minder dan normaal. Je kan dan wel denken dat je aan het multitasken bent, je werkt eigenlijk trager dan wanneer je zou monotasken. Hmm…
“Kan je jezelf erin trainen?”, vraagt men dan. Nee! Het is die ene brein-functie die eigenlijk erger wordt bij het trainen.

Multitasking of het snel wisselen in taken is niet mogelijk, omdat ons brein daar niet voor gemaakt is. De snelle cognitieve werking vraagt om veel meer ‘brandstof’ (zuurstof en glucose) dan je brein gewend is. Dit leidt tot snelle mentale uitputting, verminderde tijdsefficiëntie, meer fouten, verminderde creativiteit, slechtere analyse van data en slechtere besluitvorming. Meer zelfs… Door multitasking te proberen zal je brein zo in de war raken, met gevolg dat je zelfs minder gaat presteren bij enkele taken.

Vandaag de dag gaan we zelfs onbewust multitasken. Wanneer we met iemand aan het praten zijn, een film aan het kijken zijn, in een meeting zitten en onze telefoon licht op, gaan we onbewust kijken naar het berichtje. Wanneer je die notificatie aan het lezen bent, schakelt je brein automatisch alle andere impulsen uit. Je hoort of ziet niets anders meer.

Hoe kan je ‘onbewust multitasking’ voorkomen:

1. Leg je technologie weg. 
Wanneer je in een meeting, een belangrijk gesprek of eender wat zit dat belangrijk zit, leg dan al je technologie uit je zicht. Wanneer je smartphone in je zicht blijft, kan je nog steeds onbewust afgeleid worden. Bij een meeting of een gesprek wil je dit niet! Wanneer je je volledige aandacht aan één persoon of aan één zaak wilt geven, leg je best alle afleiding weg. Het is ook een teken van respect tegenover de persoon waarmee je praat.

2. Laat je brein rusten. 
Je brein kan maar voor een bepaalde tijd gefocust aan het werk blijven. Na een lange tijd werken zal je merken dat alles moeizamer en trager gaan. Niemand kan je exact zeggen hoelang dat duurt bij jou, want dit is voor iedere persoon anders. Studies wezen wel uit dat een brein ongeveer 60 – 90 minuten gefocust blijft. Na die tijd is het belangrijk dat je een pauze neemt van ongeveer 20 minuten. Dit is niet de tijd waarop je weer naar je smartphone moet staren! Ga een luchtje scheppen, een koffie drinken, wat wandelen… Maak je geest vrij!

3. Maak prioriteiten duidelijk voor jezelf
Stel aan het begin van je dag een lijstje op met wat zeker prioriteit is tijdens die dag. Zorg er dan ook voor dat deze zaken zeker gedaan zijn. Wanneer je deze doet (zeker in je werk), zorg dan dat alle afleiding weg is. De beste oplossing: telefoon weg en een ‘Do Not Disturb‘-bordje aan de deur! Laat je niet onderbreken wanneer je druk bezig bent. Je zal je supergoed voelen wanneer dit ook gedaan is.

Keep up the good work, guys!

By | 2017-07-13T15:29:24+02:00 July 15th, 2017|Mindset|0 Comments

Leave A Comment